Bandreparatie

Bandreparatie

De meeste lekkages, spijkergaatjes en insnijdingen tot 6 mm in het bandenprofiel kunnen door specialisten gerepareerd worden met erkende reparatiemethoden. Banden met beschadigingen groter dan 6 mm of beschadigingen aan de zijkant, kunnen niet gerepareerd worden. De reparatie van ultra high performance banden (banden in de snelheidscategorie W, Y of ZR) wordt niet aanbevolen. Voor eigen veiligheid en beperking van de schade wordt het aangeraden om een lekkende band zo snel mogelijk te laten repareren.

 

'Prop'

Reparatie door middel van een zogenaamde "prop" wordt te zeerste afgeraden. Voor een band die gerepareerd moet worden is het noodzakelijk dat deze van de velg gedemonteerd wordt, om zo te kunnen bepalen of er ook schade ontstaan is aan de binnenzijde van de band. Dergelijke vanaf de buitenzijde vaak onzichtbare schade kan een klapband veroorzaken, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

 

Wat kan ik doen om schade te voorkomen?
Controleer regelmatig de bandenspanning. De voorgeschreven bandenspanning vindt u terug in de handleiding van uw auto. Controleer de bandenspanning altijd wanneer de banden koud zijn. Ga langs bij uw First Stop specialist als u ongewone dingen opmerkt, zoals een band met een veel lagere spanning. Als uw banden te zacht zijn hebt u minder controle over uw auto en kan de remweg langer zijn. Bovendien slijten uw banden dan veel sneller. Ook banden met een te hoge spanning zijn gevaarlijk: hiermee hebt u minder grip op de weg, remt de auto minder stabiel en hebt u minder controle over de auto, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Controleer regelmatig de toestand van uw banden. Ga zo snel mogelijk langs bij uw First Stop specialist als u vaststelt dat de band beschadigd is of scheuren vertoont.
Als een van de banden een zware klap heeft opgevangen, bijvoorbeeld door een gat in de weg, is het altijd een goed idee om de band en de velg door uw First Stop bandenspecialist te laten controleren op eventuele externe en interne schade. Het komt regelmatig voor dat bij een dergelijke klap ook de velg krom gereden is, dergelijke schade kan in de regel ook door ons verholpen worden met behulp van onze velgenrichtmachine.
Controleer regelmatig hoe diep het profiel nog is. Wettelijk mag het profiel van normale banden niet lager zijn dan 1,6 mm. Het is echter beter om nieuwe banden te laten monteren wanneer het profiel lager is dan 3 mm (4 mm voor winterbanden).